Vyhledat

CHORVATSKO FLIXBUSEM za KAČKU

Aktualizováno: 11. 7.

CHORVATSKO, nenáviděné i milované, terč posměšků i zdánlivě nepochopitelné lásky a asi už vždycky NAŠE moře. Jediné mořské místo na světě, kde čeština válcuje světový jazyk na plné čáře a kde se vám po řízcích fakt nestejská, protože ten poslední dojídáte den před návratem domů.

Taky dostupné moře pro všechny s tyrkysovou hladinou (když víte kam), nádherná historická města našlapaná památkami, přecpané turistické lokality, ale i naprosto opuštěné ostrůvky a místa, která znáte jenom VY, a proto se tam, mnohdy k nepochopení travel guru lidí ve vašem okolí, stále dokola vracíte.

To vše je Chorvatsko..

TERMÍN:‌ ‌

31.6. - 7.7.2022

PROČ‌ CHORVATSKO FLIXBUSEM?‌ ‌

Zničehonic mi vyskočila možnost zase někam vyjet, navíc na celý týden. Jenže sezóna už byla na startu a všechny letenky někam za teplem a ke krásnému čistému moři (čti Řecko, Španělsko, Portugalsko..), stály neskutečný balík!

Moje milovaná Malaga, která se kdykoliv dva roky zpátky dala koupit za pětistovku tam i zpět, Faro, Porto, Lisabon nebo jakýkoliv Řecko…všechna tato místa stála v mém, tedy prvním prázdninovém týdnu, okolo 100 € v jednom směru. Minimálně.

....jako dát jenom za letenku přes 5000 Kč je masakr, ale po rozkliknutí bookingu a zjištění, na kolik by mě pak v těchto destinacích vyšlo na poslední chvíli ubytování, to byla definitivní dorážka.

Už jsem si myslela, že půjdu cestou loňskou, tedy zájezdem s cestovní kanceláří, ale pak jsem dostala nápad! Co takhle udělat opravdu punk jízdu, vrátit se na stromy a poprvé v životě vyzkoušet to, o čem mnozí z nás hanlivě nebo minimálně ironicky pořád mluvíme a přitom někteří (teď myslím sebe) jsme to vlastně ještě nikdy na vlastní kůži nezažili?!

Co takhle vyrazit první prázdninový víkend k českému moři, tedy do Chorvatska?

Větší punk už je jen singl trip do Pákistánu nebo all inclusive v Mogadišu, jinými slovy - zní to jako velká výzva, a ty mám ze všeho nejradši.

Samozřejmě prvně přemýšlím, že se na tuto cestu vydám autem, protože i levné letenky do Dubrovníku a jiných chorvatských destinací jsou za nehorázné sumy. Jenže pak začnu počítat. Současné ceny benzínu, které jsou u nás strašné, ale za hranicemi nejsou o nic lepší, k tomu mýtné, placené úseky, dálniční známky, na místě placené parkování… No zkrátím to – handrkovat se do Chorvatska autem (čti mým rumunským tankem značky Dacia, která víc jak 110 km/h nejede a když, tak u toho heká jak tenistky na mistráku) při současných nákladech, navíc bez skleničky vína po celou dobu v ruce, protože v EU je člověk prostě suchar…to fakt nedám!

A pak si vzpomenu na svoji oblíbenou zelenou flotilu FlixBus a začnu googlit. Mám štěstí - v mém termínu jsou jízdenky pořád k mání a dokonce za super cenu.

Poskládám si road trip, který bych normálně dala autem, tedy zajímavá města i pláže podél pobřeží, všechno u zelené Flixbus flotily...

No a výsledná cena?

Z Brna až do Trogiru, z Trogiru do Šibeniku, z Šibeniku do Biogradu na Moru, z Biogradu do Zadaru a ze Zadaru zpátky do Brna za 2 300 kaček sakumprásk.

...navíc po celou dobu jízd mohu dobíjet elektronická zařízení, využívat bezplatnou wifi, při nočních přejezdech koukat na film nebo v klidu spát a hlavně - občerstvit se skleničkou vychlazeného vína.. (termotašky probereme později ).

No a jako úplný bonus (a pro mě po dlouhé době velký nezvyk) - mohu si vzít normální sprcháč velikosti 200 ml, protože nejsem limitovaná tekutinami v příručním zavazadle...

...a v tu stejnou chvíli mi dojde, že si sebou můžu vzít nejen hygienicky orientované tekutiny, ale i zásoby vína!

Když CHORVATSKO za KAČKU, tak se vším všudy!

JÍZDENKY‌ ‌DO CHORVATSKA

Celou tuto trasu jsem si naplánovala dle linek Flixbusu, a to z pohodlí domova. Právě odtud jsem si balíček jízdenek nakoupila dopředu, a tudíž za dobrý peníz.

Brno - Trogir: 988 Kč

Trogir - Šibenik: 181 Kč

Šibenik - Biograd na Moru: 128 Kč

Biograd na Moru - Zadar: 75 Kč

Zadar - Brno: 998 Kč

Celkem 2370 Kč.

COVID‌ ‌SITUACE‌ ‌-‌ ‌OPATŘENÍ‌ ‌

Naštěstí má Covid pořád prázdninovou dovolenou, takže cestou do Chorvatska a zpět nemusím vůbec nic řešit. Dokonce ani blikající konec platnosti mojí “bezinfekčnosti” půl roku po prodělání…

DOPRAVA NA MÍSTĚ

Po celou cestu jsem se přepravovala se společností FlixBus, kterou mohu jen a jen doporučit. Ani jediné zpoždění, perfektní přístup, usměvaví řidiči po celé trase. Dokonce mi v Brně přišla informační sms, že nedorazí klasický zelený autobus, ale spoj jiné barvy od smluvního partnera, což mi přišlo nejen fajn, ale i hodně vstřícné, protože bez této sms bych zelenou vyhlížela a ostatní spoje možná i přehlédla.

No a když jsem zrovna neseděla v autobuse, chodila jsem pěšky. Jinými slovy - moje náklady s cestou spojené ve výši 2300 Kč za celý týden byly i konečnými náklady.

UBYTOVÁNÍ

Stejně jako jsem si dopředu koupila dle svého itineráře jízdenky, koupila jsem včas i ubytování. Samozřejmě přes booking. Přiznám se, že právě díky ceně ubytování tento itinerář nakonec vznikl - volila jsem dvě noci tam, kde to bylo levné a naopak třeba v Trogiru jen jednu noc, protože tam je to vše, jen ne za kačku…

Moje ubytování:

• TROGIR, 1 noc - APARTMAN PADOVAN, 1 noc = 660 Kč osoba

Jedná se o opravdu malé studio přímo v centru města, a to nejen v blízkosti autobusové zastávky, kdy mě autobus vyhodil, ale především v naprosté bezprostřední blízkosti největší památky města, trogirské katedrály.

Celá budova je nádherná historická stavba z naprosto kouzelným schodištěm k apartmánu. Z okna tohoto studia lze vidět zmíněnou katedrálu a schody vedoucí do zvonice. Navíc na střeše tohoto domu je k dispozici terasa, odkud je vidět do všech světových stran a celé město zde máte jak na dlani

I na ploše 20 metrů byla minikuchyňka s lednicí, rychlovarnou konvicí, vařičem a nádobím. V koupelně také nic nechybělo - ručníky, fén, kosmetické potřeby jako sprchový gel šampon a kondicionér dokonce pěna na holení a jednorázové holítka.

Samozřejmě bezplatná wi-fi, dokonalý úklid a při ubytování jsem jako pozornost dostala talíř vychlazených broskví a místní čokolády. Jinými slovy – za ty peníze uprostřed sezóny - naprostá paráda!

• ŠIBENIK, 2 noci - MICRO ROOMS, 2 noci = 750 Kč osoba

Další město Šibenik další ubytování tak si pojďme to drahé Chorvatsko představit i zde…

Malý pokoj s naprosto vystihujícím názvem MICRO ROOMS je i při své velikosti vybaven soukromou koupelnou, ručníky, fénem, toaletními potřebami - sprcháč, klimatizací, a místo slíbené lednice a rychlovarné konvice je zde rovnou celá kuchyň! Sice je opravdu minimalistická, ale plně dostačující proto, aby si zde člověk uvařil velkolepý oběd ze slávek a na večeři luxusní steak z tuňáka! Nádobí, nože, pánve, otvírák na víno a dokonce i jar, který mnohde v podobných kuchyňkách chybí.

Navíc ta vyhlídka na město - to je naprostá senzace. V absolutním historickém jádru, všude kolem mě balkóny a nádherné zelené okenice, na které se všechny dívám z nejvyššího, tedy čtvrtého patra. To je současně jediná svízel v tomto ubytku – čtvrté patro bez výtahu s extra úzkým schodištěm. Mně to neva, naopak to potřebují, ale rodinka s kočárkem by zde měla fakt problém.

Jinak ta boží vyhlídka je jak s pokoje, tak i z koupelny! No a cena za toto ubytování?

Přes booking 375 Kč na osobu a noc.

Přestože byl check in naprosto bezkontaktní (pokyny ve zprávě a klíče v zabezpečené schránce), hostitel neustále přes Booking zprávy na telefonu a poradí třeba i s tím, jak se dostat autobusem na 10 km vzdálenou vyhlášenou pláž…

• ZADAR - APARTMENTS MARUNA SELF CHCEK IN, 2 noci = 1300 Kč osoba

Zde jsem volila klimatizované studio kousek od centra města s kompletní výbavou. Velikost 30 metrů byla oproti předchozím ubytováním neuvěřitelně velkorysá, soukromá koupelna s fénem, soukromý vchod. Taky žehlička, ručníky, toaletní potřeby. No a hlavně terasa a kuchyň s lednicí a vším, co k vaření potřebujete

Přestože byl apartmán obrovský a na první pohled rozhodně nejhezčí, právě vzdálenost do historického centra města zhruba 30 minut chůze byla tím, díky čemuž dávám tomuto apartmánu třetí místo ze tří zažitých ubytování. Pokud člověk nejede autem a nemusí řešit parkování, je opravdu nejlepší bydlet přímo v centru dění, a to mi zde chybělo.

JÍDLO V CHORVATSKU

Jelikož jsem tentokrát jela opravdické Chorvatsko za kačku a současně "Chorvatsko počesku", rozhodla jsem se dle vyprávění starší generaeí na tuto cestu vybavit stylově i jídlem z domu. Takhle jsem naposledy jela téměř tři roky zpátky na Island, kde jsem věděla, že bez instantních polívek to za kačku fakt nebude…

Nyní mi díky dopravě FlixBusem a né letecky s omezením tekutin a velikosti zavazadla, nechyběly v batohu škvarky, řízky, fitness chleba, dokonce ani poctivé moravské víno. Samozřejmostí byly zmíněné čínské polévky a instantní těstoviny Vitana, díky kterým si v každém studiu s minikuchyní uvaříte svíčkovou nebo kuře na paprice za 10 minut.

Na jídle v restauraci jsem za celou dobu pobytu nebyla tentokrát ani jednou, za to jsem si dopřála návštěvu rybího trhu. Zde jsem si koupila jak kilo slávek na luxusní 3 obědy, tak i porci tuňáka, ze které by se najedl kůň (dvě jídla).

Samozřejmostí kapitoly jídlo bylo ovoce na místním trhu a doplnění nezbytných zásob v místních supermarketech.

Ceny bych řekla ve větším supermarketu v průměru stejné jako u nás. Něco dražší, něco levnější. Obecně bych ale řekla, že zdejší potraviny jsou kvalitnější než ty naše.

Za celý týden jsem zde za jídlo a pití neutratila, samozřejmě při vlastních zásobách, které do tohoto rozpočtu nepočítám, více než 1000 Kč.

ITINERÁŘ:

DEN 1, ČTVRTEK 30.6. - BRNO - TROGIR

DEN 2, PÁTEK 1.7. - TROGIR

Výjezd autobusem z Brna v 18 hodin večer byl lehce adrenalinový - hodina zpoždění. Každopádně na přestup ve Vídni směr Trogir jsem měla víc než 2 hodiny, takže v klidu. Bylo to první a jediné zpoždění autobusu na celé mé trase, takže velká pochvala.

Navíc - když jsem u Grandu v Brně zjistila zpoždění, slečna na informacích Flixbusu mi prověřovala případné zpoždění navazujícího spoje, taky to, co mi jede za další spoje, kdyby bylo nejhůř, stejně tak poslala do navazujícího spoje sms, aby kdyžtak pár minut počkali a ještě mě vybavila telefonním číslem na INFOlinku FlixBus s nepřetržitým provozem, kde by mi popřípadě s následným přerezervováním cesty pomohli. Úplně jsem koukala! Tohle jsem dosud nezažila. Naštěstí jsem nic z nabízeného nevyužila, ve Vídni jsem ještě skoro hodinku na navazující spoj čekala.

Cesta busem z Vídně do Trogiru byla dlouhá a autobus plný do posledního místa. Dvě skleničky dobrého vína a probudil mě až hraniční budíček, resp. kontrola. Poté jsem zase usnula a vzbudila se až v Zadaru, kde polovina autobusu vystoupila. Okamžitě jsem lehla na volné dvojsedadlo a spala spánkem nerušeným až do Trogiru.

Vystupuju na autobusáku v Trogiru, který je přímo u historického centra města. Za 10 minut jsem ubytovaná přímo u katedrály a vyrážím na průzkum rozpáleného města.

• KATEDRÁLA SV. VAVŘINCE

Trogirská katedrála sv. Vavřince (sv. Lovre) je se svojí 47 metrů vysokou zvonicí dominantou celého starého města a vůbec hlavní památkou Trogiru. Nejde ale jen o velikost, tahle stavba je opravdu nádherná a ať se na ni díváte z jakéhokoliv úhlu, je to dokonalá modelka.

Místními je často neformálně označována jako katedrála sv. Jana Trogirského, což byl v průběhu 12. století první biskup trogirské diecéze.

Katedrála se začala stavět v roce 1213, původní styl trojlodní baziliky je románský, nicméně nejvíce stavebních prací proběhlo během 13. století, kdy se zapojily i gotické prvky. Věž, která se začala stavět až v roce 1609, je postavena v manýristickém slohu, tolik oblíbeným v Itálii.

Katedrála v Trogiru představuje jednu z nejvýznamnějších dalmatských církevních památek, pro veřejnost otevřena denně od 8:00 do 20:00, v neděli pouze od 12:00 do 18:00. Vstupné stojí 30 chorvatských lišek.

Přístupná je i věž s vyhlídkou ve výšce 35 metrů a nádherným výhledem na celý Trogir. Za vstup na věž si samozřejmě připlatíte dalších pár lišek…

.... a nebo si zamluvíte ubytování ve stejném apartmánu jako já, kde máte tuhle nádheru v celé své kráse při výhledu z okna neustále před očima, a to právě ve zmíněné výšce schodku ke zvonici. Tohle je pohled, který ve dne i v noci bere opravdu dech. Navíc s talířem vychlazený z broskví a čokolády dostanete od bytné i řadu, ať si zajdete udělat siestu na střechu, kde je naprosto autentická chorvatská terasa s kvítky, pračkou, starými židličkami, malinkým posezením a samozřejmě šňůrami plnými čerstvě vypraného voňavého prádla. No a za tím vším vidíte tuhle krásku v celé její velikosti spolu s historickým Trogirem jako na dlani

Právě zde, v rozpáleném horkém dni a nebo večer při svitu pouličních lamp, se skleničkou vína – to je ten nejkrásnější zážitek z celého Trogiru.

• PEVNOST SVATÉHO MARKA

Tvrz sv. Marka, v chorvatštině známá jako Kula sv. Marka, je malá kruhovitá pevnost na severním pobřeží trogirského ostrova. Byla postavená v průběhu 15. století Benátčany, kteří v tu dobu Trogir ovládali.

Původně byla tato tvrz spojená asi 150 metrů dlouhou opěrnou zdí s mnohem větší pevností Kamerlengo, ve které sídlila celá vojenská posádka města. Pevnost sv. Marka sloužila dělostřelectvu na obranu proti tureckým nájezdům.

V současnosti je vyhlídka z tvrze veřejnosti nepřístupná a pevnost tak jde vidět jen zvenčí při procházce po promenádě kolem Trogiru.

• PALÁC CIPIKO

Tento palác je ukázkou typické středověké šlechtické architektury, pochází z 13. století stojící a je k vidění na hlavním náměstí - náměstí Jana Pavla II. přímo naproti katedrále sv. Vavřince. Palác vzniknul spojením dvou budov: starší ze 13. století a novější goticko-renesanční z 15. století.

Nejhezčí jsou gotická trojokna, uvnitř je to dost vybydlená stavba… Palác po mnoho desetiletí patřil významné šlechtické rodině Ćipiko, po níž nese své jméno.

Palác v současné době není otevřen veřejnosti, a tak lze obdivovat jen jeho venkovní fasádu a nakouknout do vstupního zanedbaného vestibulu..

• BENEDIKTINSKÝ KLÁŠTER

Jednou z hlavních trogirských památek je benedektinský klášter s přilehlým kostelem sv. Mikuláše, který se nachází přímo na promenádě. Zvenčí poměrně nenápadný kostel se zapadlou klášterní budovou byl postaven již v 11. století okolo roku 1060.

V klášteře je malé muzeum klášterních sbírek, kde je i cenný antický reliéf, na němž je jako mladý jinoch vyobrazen řecký bůh Kairos. Odborníci toto dílo datují zhruba do doby 3. století př. Kr. a považují jej za nejcennější památku helénistického období nalezenou v Dalmácii.

Sbírky umění jsou otevřeny denně od 8 do 19 hodin.

• PEVNOST KAMERLENGO

Na západním cípu trogirského ostrova stojí pevnost Kamerlengo, která bývá označována také jako městský hrad. Její hlavní účel byl obrana přístavu v Trogiru, bylo zde také malé vězení. Dnes je dobře zachovalá památka dějištěm různých kulturních akcí, což jsem měla tu čest poznat na vlastní oči a uši.

Přes den se u pevnosti shromažďovali technici a ochranka a večer se z pevnosti linula hudba. Když jsem došla blíž, před vchodem byla nekonečná fronta, uvnitř hrála kapela koncert a svítili různé barevné efekty. Ochranka již nikoho nepouštěla, bylo vyprodáno a naplněna kapacita. Mě nakonec pustili nakouknout a byl to opravdu TOP zážitek! Nejen hudba a nadšení lidí z očividně oblíbeného interpreta, ale hlavně z nasvícení těchto hradeb..

Původně byl hrad Kamerlengo spojen opěrnou zdí s pevností sv. Marka, dnes se však mezi těmito dvěma stavbami nachází fotbalové hřiště a spojovací zeď zanikla.

Hrad je veřejnosti přístupný denně od 9 do 21 hodin.

• MĚSTSKÁ LODŽIE S HODINOVOU VĚŽÍ

Na hlavním náměstí Jana Pavla II., kde stojí i trogirská katedrála, je i další známá trogirská amátka - městská lodžie s hodinovou věží. Loggia, česky známá jako lodžie, je vlastně veřejné loubí, krytý prostor se sloupovou chodbou.

V minulosti tyto stavby sloužily k pořádání různých veřejných akcí, v Trogiru i k podepisování významných městských smluv. Trogirská městská loggia vznikla pravděpodobně ve 13. století a v průběhu 15. století pak k lodžii byla přistavěna hodinová věž.

• PROMENÁDA

Nejkrásnějším místem k procházkám, posezení na kamenných lavičkách u moře nebo klidně jen na obrubníku s výhledem na chodník a přístav, je trogirská Riva (promenáda) zvaná Obala bana Berislavića. Tato široká pěší zóna z jedné strany končí mořským kanálem, z druhé starobylými měšťanskými domy a kostely.

Nábřeží Obala bana Berislavića vyplňuje celou jižní stranu ostrova s historickým centrem a táhne se od pevnosti Kamerlengo až k mostu na ostrov Čiovo.

• PLÁŽ OKRUG

Přímo v Trogiru najdete jen jednu malou městskou pláž, stačí ale popojít pár kilometrů na jih na ostrov Čiovo a najdete tu krásku jménem pláž Okrug ve stejnojmenném městečku Okrug Gornji.

Tato pláž sice neleží v rámci města Trogir, ale je nejbližší možností opravdu hezkého koupání, a to jak pro rodiny s dětmi, které zde najdou veškeré potřebné zázemí včetně sprch zdarma (což je od Biogradu na Moru severně už jen utopie), až po kousky soukromých míst, kde máte kousek moře opravdu jen pro sebe. Ano, i teď, v hlavní sezóně.

Pláž Okrug je stejně jako všechny pláže na Čiovu oblázková,, má skoro kilometr a najdete zde jak prostor pro volné ležení na vaší dece/ručníku, tak i placené lehátka se slunečníky. Stejně tak je tu řada herních prvků pro děti a pro dospěláky možnost vodních sportů (od vodních skútrů po šlapadla ve tvaru autíček), taky spousta restaurací a barů.

Uprostřed pobřeží můžete dokoupit zásoby i v běžném supermarketu Konzum..

Jak se na pláž Okrug dostat?

• autem: Kolem pláže vede veřejně přístupná ulice s mnoha parkovacími místy, kvůli stísněnému prostoru však v létě bývají všechna místa často obsazena už brzy ráno. Za parkování se platí v automatech kolem 1 € na hodinu.

• autobusem: z trogirského autobusového nádraží jede do obce Okrug Donji přímo okolo pláže autobusová linka 44, cenu nevím, nevyužila jsem..

• pěšky: za KAČKU asi 20 minutová procházka z centra Trogiru, kterou osobně doporučuji nejvíc

DEN 3, SOBOTA 2.7. - TROGIR - ŠIBENIK

Z Trogiru se v ranních hodinách posunuji do Šibeniku, dalšího historického města, které chci prolézt každou jeho uličkou. Vedro je ale úmorné, takže první den zůstávám celý na pláži a až druhý den zdolávám svůj pečlivý itinerář…

Jo a jedu ČERVENÝM FLIXBUSEM, což se může stát jen v Chorvatsku!

DEN 4, NEDĚLE 3.7. - ŠIBENIK

ŠIBENIK

Šibenik je pro mnoho turistů výchozím bodem pro návštěvu nedalekého národního parku Krka, pojmenovaného podle stejnojmenné řeky, která jím protéká a v Šibeniku ústí. Za zastávku ale stojí i samotné město, a to hlavně proto, že narozdíl od Zadaru či Splitu, které založili Ilyrové a Římané, je Šibenik prvním městem vybudovaným Chorvaty.

...je to znatelné hlavně na podobě historického centra, které nemá formu starého římského města. Většina ulic byla postavena až v 15. a 16. století ve stylu gotiky a renesance. V tomto městě se nachází spousta nádherných historických budov, kostelů a pevností, ale stejně jako v Trogiru, i zde je nejhezčí ztrácet se v místních bezejmenných uličkách a nasávat pravou chorvatskou atmosféru..

Pro milovníky pláží, ultra tyrkysového moře a top koupačky není Šibenik úplně šťastné místo - jedna pláž zde je, je z ní krásná vyhlídka na město, ale připadáte si tam jak na Mácháči.. Nicméně atmosféru krásného historického chorvatského města bych zde hodnotila úplně stejně jako ve zmíněném Trogiru jedničkou s hvězdičkou. Opravdu město, kde se vyplatí při průjezdu Chorvatskem alespoň na den zastavit, a to nemluvím o večeru, který tady právě se západem slunce začíná a každá kamenná ulička pod svitem lamp ožívá...

• KATEDRÁLA SVATÉHO JAKUBA

Staré části města, a to hned u pobřeží moře, vévodí úchvatná bílá katedrála sv. Jakuba. Je to naprosto ohromující stavba, a to při pohledu ze všech stran! Je jedním z deseti chorvatských objektů a míst, které jsou zapsány na seznamu kulturního dědictví UNESCO.

Původní podoba katedrály se místním vládnoucím elitám moc nepozdávala, takže byl pozván architekt Giorgio da Sebenico, který byl v té době velmi slavný, aby s tím něco udělal. Ten nechal v katedrále vybudovat například baptisterium, zahájil také projekt dómu a jedním z nejzajímavějších detailů jeho práce jsou tváře na fasádě. Katedrála je zároveň první renesanční stavbou v Chorvatsku. Je to kombinace dvou stylů — původní část je gotická a dostavba renesanční.

Katedrála je ale skutečně významná i z důvodu, že je celá postavená z kamenných bloků bez užití jakéhokoli dalšího materiálu, bez cementu i betonu.

Dnes už jsou sice strop a dóm pro jistotu podepřeny železnými vzpěrami, původně však součástí nebyly a jednalo se tak o největší stavbu na světě, která byla postavená jen za pomoci kamenných bloků. Je to skoro k neuvěření, jak taková ohromná bazilika mohla stát bez nějakého většího zpevnění. Dnes už je vyztužena trochou cementu, protože při rekonstrukci katedrály se nepodařilo Giorgiovu metodu rozklíčovat. Tohle všechno jsou důvody, proč byla katedrála zapsána na UNESCO — stavební metoda, kombinace dvou architektonických slohů, ozdobné tváře na fasádě a pak slavné baptisterium, které je považováno za opravdu mistrovský kousek.

V době mé návštěvy se konal festival a jedno prostranství před katedrálou bylo vyplněno podiem a židlemi. I tak byl pohled na katedrálu úchvatný!

• PEVNOST SVATÉHO MICHALA, PEVNOST SVATÉHO MIKULÁŠE A HŘBITOV SVATÉ ANNY

Šibenik je vůbec staré krásné historické město plné pevností. Mimo této zmíněné, tedy pevnosti svatého Michaela, která je asi vůbec největší a nejznámější je zde třeba i pevnost svatého Mikuláše. Pokud nejste nadšenci do průzkumu pevnosti zevnitř jako já, ale stačí vám pohled z venku, který mimochodem nic nestojí, pak k prohlídce obou pevností doporučuji jedno neuvěřitelně krásné místo. Vy co mě sledujete už delší dobu, tak zcela bezpečně tušíte... Ano, je to místní hřbitov svaté Anny vysoko nad historickým centrem města. Právě jeho nejdelší zeď se o pevnost svatého Michaela doslova opírá..

Centrum Šibeniku se klikatí do kopce, tvoří jej spleť úzkých uliček, které architektonicky připomínají malá italská městečka, což je zřejmě zapříčiněno renesančním slohem. Kostelů a kapliček je v jádru města opravdu hodně a právě z pevnosti sv. Michaela je máte všechny jako na dlani. Už proto se procházka do kopce opravdu vyplatí. Pevnost je také místem, kde se konají nejrůznější kulturní události, třeba hudební festivaly, na nichž v minulosti vystupovaly kapely z celého světa. Za prohlídku pevnosti se samozřejmě platí vstupné, tuším 40 chorvatských lišek za osobu.

Pokud těsně před vstupem k branám pevnosti odbočíte doprava, ocitnete se na místním hřbitově, který nabízí naprosto stejnou dechberoucí vyhlídku na celé město a stejně tak nezměněnou pevnost. Osobně doporučuji návštěvu v podvečerních hodinách, kdy letní sluníčko město pod vámi nádherně nasvítí. Z jedné strany vidíte město Šibenik, z druhé strany zmíněnou pevnost svatého Mikuláše a z třetí strany pevnost svatého Michaela, která se vám doslova tyčí nad hlavou. Tuto prohlídku máte obvykle jen sami pro sebe, návštěvníků na hřbitov moc nezavítá, no a jak jsem zmínila váš rozpočet to absolutně nezasáhne.

Hřbitov svaté Anny není vůbec rozsáhlý, náhrobky jsou různých druhů od klasických hrobů vyryté jméno na chodníku a stejně jako v Řecku - mnohdy opatřeny fotografii zesnulého, což dělá atmosféru hřbitova více osobní, více emotivní. Právě tady na každého musí dolehnout skutečnost, že nikdo z nás není nesmrtelný, že náš čas nemilosrdně kvapí a že je potřeba žít život tak naplno jak jen to jde..

• RESTAURACE PELEGRINI

Věděli jste, že se v Šibeniku nachází jedna z pouhých dvou restaurací v Chorvatsku, která se pyšní michelinskou hvězdou? Je to tak. Jmenuje se Pelegrini a nachází se nedaleko katedrály sv. Jakuba..

Na alabastrově bílou, v Šibeniku rozhodně nejkrásnější stavbu, nabízí možná ten vůbec nejlepší výhled a její tradiční pokrmy - tedy především ryby a mořské plody, jejichž čerstvost je zde zaručená, se sem sjíždí jak chorvatská smetánka, tak i turisté.

Rozhodně si nemyslím, že jsou takovéto nóbl restaurace špatné! Naopak, mají svou klientelu lidí, co mají nejen vše, co potřebují, ale ještě mnohem víc a jejich snem jsou mimořádné zážitky, třeba ty gurmánské. Jsem si jistá, že je zde určitě o každého takového velice dobře postaráno.

...ovšem nic pro nás,co cestujeme za kačku.. Takhle bysme na to BORA BORA nenašetřili! Přece si neutrhujem od huby, nekupujeme letenky za pár euro kamsi do Záhřebu, nebydlíme v nejlevnějších ubytování a nejíme v supermarketech, abychom potom stejnou částku prohýřili za jednu restauraci a jedno michellinské jídlo.

...ostatně to nejlepší jídlo se stejně servírovalo včera v mém za kačku studiu,a to v podobě luxusních slávek.

My se můžeme kochat z vyhlídky kousek nad restaurací, sednout si zde v příjemném chládku podloubí na židli, kterou zde někdo odložil asi právě pro nás. A se sklenicí vína v přepočtu za 20 Kč v ruce si říct, že tohle nóbl dění pod námi ke štěstí opravdu nepotřebujeme, a i tak jsme šťastní za dnešek a vděční za každé nové ráno..

• BANJ BEACH

Banj Beach je nejoblíbenější pláž v Šibeniku. Já osobně bych ji označila za oblíbenou, protože je v Šibeniku jediná. Nic jiného na ní hezké nebylo. Nicméně je z ní výhled na Šibenik jako celek, což je opravdu krásný pohled.

Pláž je oblázková a je u ní restaurace s možností pronajmout si lehátka a slunečníky. Do centra města je to pěšky asi 5 minut.

Když musíš, tak musíš...

...když je 42 stupňů ve stínu, tak tě ani cedule se zákazem vstupu do moře nezastaví.

Tenhle psí dědeček si došel na pláž zcela sám, bez páníčka. Podle srsti vypadá, ze se bez něj chodí nejen vykoupat, ale že bez něj i žije.

Prošel si suverénně cestičkou přes místní restauraci, provedl chladící rituál, u mě na ručníku dostal oběd (jako né víno, já někdy nosím i šunku a sýr!!✌). Jak se u mě najedl, popošel o 10 metrů dál k dámám, jejichž slunečník překračoval jejich potřebný stín natolik, aby se tam vešel i on, no a pak si tam bucnul a chrápal na celé kolo..

A víte co bylo nejlepší? Celá ta česká posádka šibenické pláže. Všichni se jen zasmáli a ani z jediného cípu pláže se neozval jakýkoli nesouhlas se psem ve vodě.

Procestovala jsem ledacos a zažila spoustu kritiky a vyhánění podobných psích odvážlivců z pláží, kde nemají vstup povolen. Tady, kde si někteří sypali škvarky na fitness chleba (jojo, já), jiní mazali domácí paštiky na bílé pečivo a všichni vytahovali z chladících tašek české plechy - dostal tenhle Tulák i jméno.

.... ať si na ty Čechy v Chorvatsku na pláži říká kdo chce co chce, já byla fakt pyšná!

• AKVÁRIUM ŠIBENIK

Toto akvárium je malá ZOO, která se nachází v srdci starého města Šibenik, jen pár kroků od slavné katedrály sv. Jakuba Je dimenzovaná pro krátkou přestávku od prohlídek města.

Vstupné 40 kun a uvidíte zde:

• Jaderské moře / 5 nádrží / 6000 l / 20 druhů

• Sladká voda / Amerika, Asie, Afrika / 10000 l / 20 druhů

• Terária pro plazy / 18 druhů

• RYBÍ TRH ŠIBENIK

Rybí trh v Šibeniku startuje přesně v 6:30 ráno, adresu vám ukáže Google - stačí česky zadat "rybí trh" (od centra, kde bydlím, zhruba 7 minut chůze).

Rybí trh funguje každý den, ale nejlepší je přijít co nejdřív, aby bylo z čeho vybírat! Všechno zde je čerstvé, voňavé a ceny přiměřené.

Samozřejmě nejlevnější jsou slávky, které shodou okolností mám ze všeho nejraději. Už jenom proto, že je jejich úprava snadná a že není potřeba moc surovin navíc k tomu, abyste vykouzlili dokonalý středomořský oběd..

Tři porce slávek:

- 1 kg slávek = 30 chorvatských lišek

- 2 mrkve, česnek, cibule, limeta, svazek petržele (+ okurek a rajče na večeři) = 20 lišek

- 2 dc vína = 4 lišky

- celozrnná bageta = 10 lišek

- olej, sůl - buď si dovezete z domu nebo při troše štěstí máte v apartmánu

Sakumprásk asi 10 minut "vaření" a je hotovo. Celkem 64 kun, tedy 224 Kč (75 Kč porce)

• MEZINÁRODNÍ FESTIVAL V ŠIBENIKU

...někdy prostě máte štěstí a já ho v tomto městě měla. Nejen, že jsem tu kapla na skvělé ubytko v historickém centru ZA KAČKU, posnídala megaluxusní slávky vlastní výroby a vůbec užila všechny památky, vůně a barvy tohoto kouzelného města, ještě jsem tu chytla poslední den Mezinárodního dětského festivalu…

To štěstí nebyla nějaká wau produkce a jistě krásná dětská představení (naopak, už jsem zažila jen prázdné pódium a židle zastiňující místní dechberoucí katedrálu). To štěstí byly dětské kresby napříč celým městem, které v horkém dni nabízely alespoň trochu blahodárného stínu v rozpálených ulicích. Ve dne naopak hřály (samozřejmě u srdce) víc než slunce nad hlavou a já nevěděla, zda hledět dřív na památky, na dlažební kostky pod nohama, abych se nepřerazila nebo na každou z těch snad tisíce dětských kreseb. Děti měly jednoznačné zadání - namalovat samy sebe a každé toto dílo opatřit podpisem.. Skvělý nápad!

Ty kresby měly úžasné kouzlo hlavně v noci, ve svitu pouličních lamp. Když jsem pod touto krásou chodila, přemýšlela jsem, jak asi každý pyšný autor spolu se svou maminkou a tatínkem chodí městem a s hrdostí se právě u té své malůvky zastavuje a náležitě chlubí.

Musím říct, že každá podobná barevná výzdoba města je krásná! Například v Catánii pestrobarevné deštníky...Krása! Nicméně tohle, celé město opravdu prošpikované stovkami, možná i tisícovkou dětských obrázků – to jsem ještě nikdy nezažila a dávám této dekoraci jednoznačné prvenství.

Užívala jsem si to přesně 24 hodin, protože s mým odjezdem festival končil (zcela náhodná souhra) a každý tento obrázek, každý kus dětského srdce a nadšení namalovaný na látku, byl pořadateli s obrovskou pečlivostí opět odšpendlen a poskládán do krabice na další ročník festivalu.

DEN 5, PONDĚLÍ 4.7. - ŠIBENIK - BIOGRAD NA MORU - ZADAR

V brzkých ranních hodinách, dokud není šílené 40 ti stupňové vedro, se posunuji FlixBusem ze Šibeniku do Biogradu na Moru. Zde jsem do 13 hodin a poté opět FlixBusem směr Zadar.

BIOGRAD NA MORU

Většina Biogradu se nese v duchu apartmánů, hotelů, penzionů, opravených maloměstských domků. Této podobě se vymyká jen malé centrum a jádro Biogradu, které leží přímo u autobusového nádraží na poloostrově mezi přístavištěm jachet a pláží Dražica.

Jedinou památkou města je kostel sv. Anastázie z roku 1761 se svoji pěknou 30 metrů vysokou zvonicí.

Centrum města jsou nízké, maximálně dvoupatrové domy, úzké uličky s příjemným stínem a především desítky restaurací a barů se předraženým jídlem. Jižní stranu centra pak lemuje hezká přímořská promenáda, kde najdete i kýč jak bič - srdce, u kterého se můžete vyfotit.

• PLÁŽ DRAŽICA

Dražica je hlavní, největší a možná i nejhezčí biogradskou pláží. Začíná nedaleko centra u hotelu Ilirija a táhne se zhruba 350 metrů na jih. Její šířka je cca 50 metrů a je oceněna Modrou vlajkou čistoty a kvality. Celou pláž Dražica obklopuje vzrostlý les, který poskytuje velmi příjemný stín a vstup do vody je pozvolný. Samozřejmě jsou tu veškeré turistické a plavecké atrakce - stánky s občerstvením i cetkama pro děti, rychlé občerstvení, restaurace, vodní nafukovadla, skákadla, loďky, šlapadla… Zamořená pestrobarevná vodní hladina a stejně tak i tráva pod borovicemi. Tady je deka na dece, hlava na hlavě.

Pláž Dražica je oblázková, každý večer upravována a čištěna. Severní část pláže je vhodná pro rodiny s dětmi, zatímco jižní část je oblíbená mezi mladými, zejména díky několika barům.

V pravidelných intervalech jsou zde převlékárny a sprchy se sladkou vodou, ty jsou zde ale placené! Samozřejmostí jsou také půjčovny slunečníků a lehátek.

Z centra Biogradu dojdete na začátek pláže do 5 minut pěšky, jsou zde i tři větší hlídaná parkoviště.

..a víte co, i v Chorvatsku, dokonce v Biogradu na Moru!!, jsou věci, nad kterými si řeknete MÁME SE CO UČIT!

Možná zdánlivá blbost, ale pro mě jeden z nejhezčích momentů v tomto městečku. Vzpomínám si na vánoce na Madeiře 3 roky zpátky a výstup na Pico Arieiro. Nebyla to dechberoucí vyhlídka, ani pocit, když člověk stojí nad mraky na tak krásném místě, kterým celý ostrov Madeira je. Byl to pohled na plošinu pro vozíčkáře, díky níž se každý může kochat stejnou boží a Bohu blízkou vyhlídkou jako já..

A přesně stejné pocity mám zde, v BIOGRADU NA MORU. Když vidím tu rampu, díky níž každý, kdo je na vozíku, může cítit mořskou sůl nejen smíchanou se vzduchu v nose, ale na vlastní kůži, vážně autorům i městu, kteří podobné věci podpoří, tleskám.

A víte na co tady myslím? Na slovo bezbarierový ... Tak obyčejné slovo pro nás všechny, kdo máme bariéry pro splnění našich snů jen v našich hlavách...

DEN 6, ÚTERÝ 5.7. - ZADAR

V Zadaru moje chorvatské autobusové putování končí. Mám zde dvě noci, takže opět den u vody a den po památkách…

ZADAR

Zadar je moderní město vybudované na základech starověkých římských ruin. Je to město plné kaváren, restaurací, obchodů, ale také středověkých kostelů a zajímavých muzeí. Město Zadar patří mezi evropské univerzitní města a může se pochlubit nejstarší univerzitou v zemi. Unikátem města jsou Mořské varhany a Pozdrav Slunci, netradiční výtvory rodilého zadarského architekta Nikola Bašiće.

Doprava ve městě bez auta:

• Pěšky: s tuto variantou jsem si vystačila

• MHD: - město křižuje 10 autobusových linek, všechny začínají a končí na hlavním autobusovém nádraží. Historickým centrem projíždí tři linky (2, 8, 10), které vás odvezou na autobusové nádraží, a tady můžete přestoupit na jinou linku. Každá z linek jezdí jednou za 30 až 60 minut, v provozu jsou cca od 5:30 do 22:30.

• Příměstské spoje jezdí v podobných intervalech (30 až 60 minut) do okolních obcí a letovisek.

Jednosměrná jízdenka stojí 10 lišek a lze ji koupit jen u řidiče, kde platit můžete jen v hotovosti. Když si koupíte zpáteční, vyjde vás jízdenka na 16 kun, ale tento typ jízdenky lze naopak koupit pouze v trafikách Tisak. Děti do 5 let jezdí zdarma. Automaty na zastávkách v Zadaru nejsou.

• MOŘSKÉ VARHANY

Tento zadarský unikát navrhl chorvatský architekt Nikola Bašić. Jsou to schody, na kterých na první pohled není nic zvláštního, jenže pohled a poslech jsou dvě různé věci…

Uvnitř perforovaných kamenných schodů směřujících přímo do moře je sestava 35 píšťal a dýmek, které vydávají tupé tlumené zvuky, a to ve chvíli, kdy se skrze ně přelévá mořská voda. Zkusila jsem to natočit, tak doufám, to uslyšíte. Za mě... neuvěřitelný zážitek!!

Na mořské varhany chodí nejen turisté žasnout, ale také místní lidé odpočívat a vyhlášené jsou i díky západům slunce..

• POZDRAV SLUNCI

Dalším avantgardním výtvorem místního architekta Nikola Bašiće (stejný autor jako Mořských varhan) je kruh zasazený do chodníku o průměru 22 metrů. Ten obsahuje 300 skleněných desek, které shromažďují sluneční energii. Atrakce světového formátu produkuje světelnou show od východu do západu slunce, která má simulovat sluneční soustavu. Shromažďuje také dostatek energie k napájení celého systému osvětlení v přístavu. Pozdrav Slunci je vytvořen tak, aby doplňoval právě Mořské varhany. Zatímco varhany vás dostanou zvukovými efekty, Pozdrav Slunci je založen na efektech vizuálních, světelných.

Východně od hlavního kurhu symbolizujícího samotné Slunce jsou v dlažbě v délce několika desítek metrů umístěné další menší kruhy, které symbolizují planety Sluneční soustavy. Světelná show s různobarevnými efekty nejvíce vynikne krátce po západu slunce, kdy je však na místě také nejvíce turistů..

• FORUM ROMANUM

Forum Romanum nebo také Římské fórum bylo postavené mezi 1. stoletím př. n. l. a 3. stoletím n. l. Jeho součást tvoří kostel svatého Donáta.

Mezi zříceninami chrámů a kolonád je i jeden neporušený římský sloup, který ve středověku sloužil jako hanba - byli zde pachatelé trestných činů ke sloupu připoutáni a veřejně ponižováni.

• KOSTEL SVATÉHO DONÁTA

Neobvyklý kruhovitý kostel je podobný rotundě - ovšem v byzantském stylu. Kostel pochází z 9. století a je postaven v předrománském slohu. Jedná se o jednu z mála budov raného chorvatského království, která přežila mongolskou invazi ve 13. století a současně místo, které se pokládá za jednu z nejcennějších a nejzachovalejších památek raného středověku na chorvatské půdě.

V minulosti byl kostel využíván k bohoslužbám, dnes slouží pro svou skvělou akustiku především jako koncertní sál nebo výstavní prostor. Koná se zde například v Chorvatsku velmi známý letní festival klasické hudby známý jako "Hudební večery ve sv. Donátu",

I mně se zde podařilo jedno představení zažít a byl to fakt nádherný zážitek!

Otevírací doba: duben–červen, říjen: 9:00–17:00 hod., červenec–srpen: 9:00–22:00 hod., září: 9:00–21:00 hod.

• KOSTEL SV. ŠIMONA

Kostel svatého Šimona neboli Simeona je významnou zadarskou barokní památkou z přelomu 16. a 17. století. Svou velikostí ani vzhledem nijak zvlášť neuchvátí, je ale významný díky sarkofágu s mumií svatého Šimona, který se nachází uvnitř kostela. Proto je zapsán dokonce i na seznam UNESCO

Sarkofág je možné vidět pouze jediný týden v roce, a to od 8. října, kdy svatý Šimon slaví svátek. Sarkofág pochází ze 14. století, je vytvořen z cedrového dřeva a pokryt precizní zlatnickou prací.

Vstup do kostela je zdarma, a to i v termínu možného přístupu k sarkofágu sv. Šimona.

• KATEDRÁLA SV. ANASTÁZIE

Katedrála sv. Anastázie (katedrala svete Stošije) byla postavena v průběhu 12. až 14. století v románsko-gotickém slohu a je největším římskokatolickým kostelem v celé Dalmácii.

Honosí se bohatě zdobenou fasádou a působivým tříloďovým interiérem. Právě dokonalé tvary fasády podle mnohých historiků a architektů řadí katedrálu k nejkrásnějším v Evropě ve svém slohu. Během 2. světové války byla silně bombardována a opravuje se dodnes. Skleněná předsíň umožňuje návštěvníkům nahlédnout dovnitř katedrály, pokud není zrovna uzavřena, což z důvodu oprav bývá často.

Součástí katedrály je také zvonice, ze které je krásný výhled na město a zadarské pobřeží. Zvonice však není přímo spojená s katedrálou, ale stojí pár metrů od její zadní zdi. Věž je vysoká 56 metrů a na vyhlídku vede přes 200 schodů.

• NÁRODNÍ TRG

Národní náměstí (Narodni trg) tvoří společenské srdce města Zadaru. Náměstí má čtvercový tvar a je obklopeno mnoha kavárnami a jinými restauračními zařízeními. Dominantu náměstí tvoří renesanční budova z roku 1562 na západní straně náměstí. Dříve sloužila jako budova městské stráže. V roce 1978 k ní byla přistavěna hodinová věž. Krásnou budovou na náměstí je i Městská lodžie.

• FRANTIŠKÁNSKÝ KLÁŠTER

• MOŘSKÁ BRÁNA

• PEVNINSKÁ BRÁNA

• ZADARSKÁ PROMENÁDA

Podél celého západního pobřeží zadarského poloostrova se od Mořských varhan až po Zadarskou univerzitu táhne asi 1 km dlouhá pěší promenáda podél moře. Ideální místo k odpočinku na lavičkách ve stínu stromů nebo prostě jen na okraji zídky nad mořem, kde po celé délce promenády není ani metr zábradlí a vy si můžete nerušeně užívat vyhlídku na Zadarský kanál s ostrovem Ugljan v pozadí.

• TRŽNICE V ZADARU

Nejen v Rijece, ale i v ZADARU je boží tržnice.

Městská tržnice je jen pár kroků od centra starého města, konkrétně v ulici Pod bedemom.

Právě tato zadarská tržnice je jedna z nejvyhlášenějších a největších na dalmatském pobřeží. Je otevřena denně 7:00 - 15:00 hodin, ale stejně jako u všech jiných tržnic, zejména těch rybích, i zde platí, že čím dříve přijdete, tím budete mít chutnější a čerstvější suroviny na výběr.

A co je zde k mání?

…čerstvá zelenina i ovoce všech barev a vůní, maso všech druhů, olivové oleje, domácí sýry, pálenky, vajíčka, koření, cetky, klobouky, hadry jak u nás po revoluci a především rybí část trhu, která je fascinujícím zážitkem na každém cípu naší planety, Chorvatsko nevyjímaje.

Mimochodem, slávky zde mají za 20 lišek kilo (narozdíl od Šibeniku, kde staly 30)..

Jo a stejně jako mě dojaly tři týdny zpět v Rijece na tržišti slaměnky, ani tady nechyběly, a i zde jsem se zavřenýma očima naprosto živě zavzpomínala na dědovu slaměnkami v dusném parném létě provoněnou garáž..

• PLÁŽ KOLOVARE

Nejbližší pláž starému městu je pláž Kolovare. Pláž je plně vybavena, a to včetně záchodů, sprch a převlékacích kabin. Je možné si zde za poplatek půjčit lehátka a slunečník. Nechybí zde restaurace, kavárny, bary, půjčovny pétanque, mořského kajaku, kánoe, vodních skútrů.. Hned u pláže je borovicový háj, který poskytuje části pláže přírodní stín.. Já teda osobně vůni borovic u moře moc nemusím, kazí mi to pocit exotiky a připadám si jakna Ovčárech, ale ten stín byl v těch vedrech fajn.

Pláž Kolovare je oblázková a v letní sezóně, tedy nyní, opravdu přeplněná. Vstup na pláž není nijak zpoplatněn a i sprchy jsou zde gratis.

Na pláž dojdete z historického centra pěšky zhruba za 10-15 minut. Přímo u pláže je zastávka MHD autobusů linek 2, 4, 8 a 9.

DEN 7, STŘEDA 6.7. - ZADAR - BRNO

Dnešní poslední den u moře byl jen a jen o jediném - vyrazit ráno na rybí trh, poté se odubytovat, vyvalit se na poslední 4 chorvatské hodiny na pláži a v 16 hodin stát na autobusáku směr Záhřeb a Brno.

Rybí trh nezklamal, poslední koupání luxusní, navíc sprchy grátis a autobus vyjížděl na minutu přesně. Celá trasa domů, tedy jak ze Zadaru do Záhřebu, tak i ze Záhřebu do Brna, byla naprosto boží - měla jsme pro sebe celou zadní pětku, takže jsem dojela domů vyspaná do růžova!

Cestou jsem nad dopravou do Chorvatska přemýšlela. pro rodinu o 4 osobách se určitě vyplatí auto, které se doma napěchuje po strop a děckám na trase nabídne libovolný počet zastávek. Pro jednotlivce nebo pár se auto nejen nevyplatí, ale ještě je to otrava! Parkování je v centrech měst vyloučené nebo drahé, starosti s řízením, nemožnost dodržovat kvalitní pitný režim… Oproti tomu autobus stoprocentní, svoboda na místě pobytu, bezstarostné a příjemně klimatizované přesuny, autobusáky vždy v historických středech měst… Za mě FlixBus z ČR až k Jadranu opravdu skvělá volba!

ROZPOČET na osobu:

• jízdenky: 2 370

• 5x ubytování: 2 710 Kč

• jídlo, pití a ostatní: 1 500 Kč

Celkem za 7 dní/5 nocí v CHORVATSKU: 6 580 Kč na osobu.

ZÁVĚREM

Mám za sebou Trogir, Šibenik, Biograd na Moru a Zadar na startu hlavní turistické sezóny a v nejvíc Čechy exponovaném termínu. Vše od výjezdu z Brna FlixBusem.

Kromě Biogradu ( = koupaliště se slanou vodou s hlavou na hlavě, cirkus, který fakt nechcete zažít) všechno nádherná historická města, která je třeba zažít. O tom žádná. Pláže a moře hodně pokulhávají za tím, co si pod slovem pláž a krásné moře představuji a znám, nicméně i tak chápu, proč je právě dostupnost této destinace důvodem jednoho a půl milionu Čechů zabalit řízky a vyrazit na cestu právě sem..

V dnešní době - s inflací, cenami benzínu i elektřiny, šílenou cenou másla (věděli jste, že upéct kuře jde dozlatova i na Heře, která stojí polovinu?!) a třeba třemi dětmi, které si moře tady i v Karibiku užijí naprosto stejně, protože v těch šílených botech do vody z Decathlonu prostě ťapkáte vedle nich a jim tohle ke štěstí zatím opravdu stačí ..jo, taky zmrzlina za 12 lišek třikrát denně a nějaká ta cetka u kolotočářů u každé pláže, to je jasný!, ale tady jim ho prostě dopřát můžete - jo, já myslím že super! Vzpomínám na svoje dětství, na koupák v Čakovicích se svátečním párkem a hořčicí, zapatlanou pusou od cukrové vaty vedle táty a sny o tom, jaké to bude jednou u moře...

I ty blbý Čakovice, dvě hodiny v úmorném vedru pěšky jak za trest tam a totéž zpět, neměly chybu! To byl KARIBIK za KAČKU, o kterém se mi dnes u tyrkysových oceánů už jen zdá…

A proč tedy Chorvatsko někomu hanit?! I mně zde řízky a škvarky při pohledu na ceníky v restauracích chutnaly jako nikdy! Tolik krásných památek a měst za 4 dny... boží! Víno levnější jak doma. A taky jsem se tu naučila vařit luxusní ZA KAČKU slávky a ještě víc jsem si uvědomila, jak je hezký být k druhým shovívavý a snažit se vše, co můžu jednoduše šmahem odsoudit, prvně na vlastní kůži zažít a pak teprve hodnotit..

A moje čistě subjektivní hodnocení?

CHORVATSKO za KAČKU fakt jde! Je krásný, v řadě věcech jedinečný a to, jak si ho užijete, záleží jen na nastavení ve vaší hlavě. Nejvíc mě zde dojímáte vy, rodiče těch malejch capartů, co se jim tu snažíte udělat nezapomenuté vzpomínky na celý zivot. Děláte to skvěle! Sice mi dupete po ručníku, děcka mi ječí u hlavy a já už z té češtiny na břehu moře šedivím...ale když na vás hledím, říkám si jedno: Jste vážně skvělí! Vono vzít dnes rodinku k moři, tam se jí v těchto vedrech, cenách a vůbec nejisté době věnovat - učit je plavat, potápět se, chodit ve vodě s kamínky i bez bot a být občas potichu (to vám zatím teda moc nejde) - to není dovolená, kterou si za rok dřiny v práci zasloužíte. To je ukázka toho, jak jste fajn radičové a že bysme se měli všichni občas vrátit na stromy a nesmýšlet tak světácky (čti "blbý Chorvatsko") a prostě před vámi smeknout.

A vy ostatní - Polynésii zde opravdu nečekejte, to fakt ne, ale krásná historická města, moře (prostě slanou vodu různé kvality, která v horkých dnech prostě přijde vhod) a super rybí trhy, které z vás udělají Michelinské kuchaře za kačku - to rozhodně ano!